kontakt@chaustowicz.pl
737175177

Dieta ketogeniczna jest jedną z popularniejszych diet stosowanych przede wszystkim w odchudzaniu. Wiele osób chwali sobie efekty po przejściu na tą dietę odnosząc spektakularne efekty. Czy warto przejść na dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna - zasady diety

W diecie ketogenicznej głównym źródłem energii jest tłuszcz zawarty w pożywieniu.
Założenie diety jest takie, że potrzebujemy spożywać tłuszcz, żeby spalać tkankę tłuszczową.
Po za tłuszczami dodatkowo spożywamy w jedzeniu białko, a węglowodany praktycznie stanowią tylko śladowe ilości.
W wyniku przestawienia głównego źródła paliwa do energii organizmu - z węglowodanów na tłuszcze powstają ciała ketonowe, które powstają w wyniku procesów przemiany tłuszczy(ich rozpadu). Organizm wchodzi wtedy w stan ketozy.

Utrata wagi

Dlaczego na diecie ketogenicznej ludzie osiągają spektakularne efekty?

Dużo osób chwali się efektami w czasie stosowania diety ketogenicznej, osoby te zwracają uwagę zwłaszcza na duże spadki masy ciała na wadze, które może zachęcać i powodować myśl, że dieta ketogeniczna jest idealnym rozwiązaniem na problem: "jak schudnąć szybko?" Rozumowanie jest trochę błędne, ponieważ duży spadek masy ciała często wiąże się z utratą wody w organizmie. Dzieje się tak, że w wyniku dostarczania małych ilości węglowodanów w posiłkach zmniejsza się zawartość glikogenu w mięśniach, który normalnie jest związany z wodą. Zatem gdy nie ma dużego poziomu glikogenu, nie ma dużego poziomu wody. Efekt jest taki, że tracimy szybko na wadze, natomiast mięśnie nie są tak "nabite" jak w przypadku, gdybyśmy jedli więcej węglowodanów.

Nie wiesz jak schudnąć? Przeczytaj ten artykuł

Czy dieta ketogeniczna odchudza?

Jak każda dieta, tak i dieta ketogeniczna może pomóc w odchudzaniu. Możemy jednak także zauważyć efekt odwrotny - brak efektów lub wręcz przytycie, dlaczego? Chodzi głównie o bilans kaloryczny, jeżeli zjemy mniej kalorii niż potrzebujemy, to schudniemy. Dieta ketogeniczna nie jest lepszą dietą w stosunku to innych diet i tak samo jak każda może pomóc zrzucić zbędne kilogramy. Chcesz się dowiedzieć o diecie odchudzającej? Kliknij tutaj.

Czy dieta ketogeniczna leczy nowotwory?

Niektóre osoby uważają, że dieta ketogeniczna pozwala zniszczyć raka. Niestety nie istnieje wystarczająco dużo dowodów naukowych, które potwierdziłyby tą tezę, na pewno jest to kwestia sporna i wymaga wielu badań. Zapewne dzięki rozwojowi medycyny i technologii naukowej za kilka lat poznamy dokładną odpowiedź, czy jest to fałsz, czy prawda.

Co jeść na diecie ketogenicznej

Zalety diety ketogenicznej

Zaletą diety ketogenicznej jest przede wszystkim możliwość zjedzenia produktów z dużą ilością tłuszczu, co u niektórych osób będzie wygodne. Bez problemu można wtedy spożywać chociażby masło orzechowe. Po za tym badania naukowe potwierdzają korzystny wpływ diety ketogenicznej w przypadku niektórych chorób. Rekomenduje się, aby osoby z padaczką lekooporną przeszły na dietę ketogeniczną.

Wady diety ketogenicznej

Wady diety ketogenicznej

Wśród minusów należy wymienić chociażby fakt, iż dużo osób podchodzi źle do diety ketogenicznej i wybiera głównie produkty zwierzęce, bogate w tłuszcze nasycone, które sprzyjają rozwojowi wielu chorób cywilizacyjnych(chociażby chorób serca i naczyń krwionośnych).
Dieta ketogeniczna nie polega na jedzeniu boczku, dużych ilości jajek oraz kiełbasy. Dieta ketogeniczna powinna zawierać dużo produktów pochodzenia roślinnego.


Badania naukowe potwierdzają, iż sportowcy na diecie ubogej w węglowodany i bogatej w tłuszcze osiągają gorsze wyniki sportowe, w porównaniu z zawodnikami, których głównym źródłem energii są węglowodany.
Duża ilość tłuszczów w diecie u wielu osób powoduje wrażenie "zapchania", a także powoduje dyskomfort w codziennym funkcjonowaniu, zwłaszcza podczas wykonywania aktywności fizycznej. Osoby, które źle się czują po zjedzeniu obiadu z tłustym mięsem doskonale wiedzą, o jaki problem chodzi.
Kolejnym minusem jest fakt, że dieta ketogeniczna należy do diet skrajnych, ponieważ musimy zmniejszyć ilość jednego z makroelementów(węglowodanów) do skrajnie małych ilości. Niewiele osób jest w stanie na takiej diecie wytrzymać przez dłuższy czas, a przecież dieta powinna być dopasowana dla nas, ponieważ większość z nas ma jakiś cel, kiedy przechodzi na dietę, najczęściej jest to odchudzanie. Odchudzanie wiąże się zazwyczaj z dłuższym okresem przemiany sylwetki, a więc dieta powinna być na tyle wygodna, abyśmy mogli na niej wytrzymać przez cały okres odchudzania i abyśmy mogli kontynuować założenia tej diety po schudnięciu, aby uniknąć efektu jo-jo.

Sprawdź jaka dieta jest najlepsza?

Czy warto przejść na dietę ketogeniczną?

Skala minusów przeważa ewidentnie nad plusami. Należy zadać sobie pytanie: Czy jesteśmy w stanie wytrzymać na takie diecie i jeść zgodne z jej założeniami? Zdecydowana większość z nas w swoim jadłospisie posiada pieczywo, ziemniaki, ryże czy makarony, a przejście na dietę ketogeniczną oznacza rezygnacja z tych produktów. Czy warto rezygnować z wielu produktów dla zrzucenia wody w organizmie? Na to pytanie odpowiedzcie sobie sami.
Chcesz zacząć przygodę z dietą, ale nie wiesz od czego zacząć? Zapoznaj się z ofertą opieki trenerskiej klikając tutaj.

 

Dieta ketogeniczna - czy warto z niej skorzystać?

22 maja 2020
Trener personalny
kontakt@chaustowicz.pl
737175177